22 juli 2007

Nostalgimat

Idag ska det bli römmegröt!

Römmegröt är, för den som undrar, en norsk maträtt. Jag har inget recept här - vid en snabbgoogling hittade jag mest svenska recept med mindre eller större felaktigheter. Wikipedia påstår t ex att gröten görs på "sur grädde" (vilket väl iofs är riktigt, men det låter lite fel) och liknar römme vid gräddfil (nej, helt annan smak), ett annat recept jag hittade hävdade kort och gott att man ska använda helt vanlig vispgrädde. Det går säkert att hitta ett bättre recept om man letar, vilket jag inte orkar göra just nu.

Gröten kokas alltså på römme (tänk gräddigare och syrligare crème fraîche) och vetemjöl till en risgrynsgrötliknande konsistens. Fettet som separeras från römmen vid kokningen hälls på gröten vid serveringen tillsammans med socker och kanel. Mjölk ska man ha till, och enligt norsk sed dricker man den vid sidan om istället för att på svenskt vis hälla den på gröten.

Mamma lagar nu för tiden, sedan (min norska) mormors bortgång. Gott är det!

Dagens bild får bli Dante i min gamla bebispyjamas. Nappen introducerades i veckan och har mottagits med viss misstänksamhet - ibland duger den, ibland inte.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där har jag aldrig smakat. Låter spännande.
Hur söt är inte Dante?!?!?!!

Andrea sa...

Visst är han! *stolt*