17 april 2006

Påskpaus

Påskferie är trevligt och avkopplande men varken bra för midjemåttet eller författandet.

Drömde förresten att det visade sig att en kusin till mig (osäkert vilken) kallade sig författare och tog sig själv på största allvar - och fick alla andra att göra det också - trots att han inte hade fått något utgivet. I drömmen hade jag publicerat massor av noveller (istället för några få), vilket ändå inte rönte någon uppmärksamhet i familj och bekantskapskrets, så jag var mäkta irriterad över hans attityd. Någon sorts undermedveten avundsjuka på andra som lyckas, kanske?

Efter en persiod av omstrukturering hade jag i alla fall en oerhört produktiv onsdag, när jag jobbade med ett kapitel där diverse trådar sammanfattades. Just nu känns det kapitlet nästan viktigare för mig som författare än för läsaren, vilket förmodligen tyder på att det kanske inte behövs i slutversionen. Den som lever får se.

Jag är lite oroligt över trådarna. Det känns som om de är för många. Det känns som om risken är att jag har tryckt in för mycket, haft för många idéer och inte sållat ordentligt bland dem innan jag började skriva. Nu är jag i ett läge där det blir svårt att ta bort någon tråd utan att skriva om i stort sett allt, omarbeta hela intrigen, ta bort några karaktärer och börja om från början igen. Inte så lockande. Jag har ändå hållit på i ... hmm, tre eller fyra år med det här projektet, även om jag inte skrivit aktivt på det hela tiden.

Sedan är det väl bara att inse fakta: Jag gör väldigt mycket annat. Jag ska gifta mig om mindre än två månader. Jag kommer inte att ha så mycket tid att skriva som jag skulle önska förrän i sommar.

Och vi måste, måste, måste köpa en dator till.

Inga kommentarer: