26 juni 2006

Sjuk. Igen.

Förkyld igen. Jag har varit det pinsamt ofta sedan jag började på nya jobbet i mars. Och varifrån kom det? Jag var jättepigg igår ända tills jag skulle gå och lägga mig (ok, det där lät dumt, men ni förstår nog vad jag menar). Då hade jag plötsligt ont i halsen och begynnande munsår och konstigt ont i nacken. Imorse släpade jag mig till jobbet, men gav upp vid halv elva.

Det är där det pinsamma kommer in. Jag kommer till jobbet, hälsar glatt på folk 8fast jag helst vill gå hem och lägga mig) slår mig ner vid min arbetsplats och pratar sedan i stort sett inte med någon under en halvtimma eller så (förutom enstaka "hej" till nyanlända kollegor). Jag ringer några samtal och anstränger mig för att låta pigg och trevlig medan jag pratar i telefon. Jag skulle sedan använda faxen för första gången och bad en kollega om hjälp, utan att beklaga mig över min huvudvärk eller mina två (2!) munsår eller det faktum att min hals kändes alldeles tjock.

Sedan reser jag mig, packar ihop min saker, och försvinner ut genom dörren efter ett kort "jag mår dåligt, jag orkar inte vara kvar, hejdå".

Paranoid som jag är undrar jag vad de sa om mig efteråt.

Nu har jag förresten slagit nytt världsrekord i munsår. Jag har tre (3!!!) stycken. Munsårsplåster över hela munnen, känns det som. Äckligt men sant.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jobbigt. Krya på dig.

När jag vikarierade på dagis så rekommenderade min chef mig till en annan föreskolechef. Så ett tag skulle jag jobba på ett annat ställe. Jag kommer dit på morgonen, går omkring och hälsar och är trevlig. Jag äter frukost med barnen och plockar undan. Sedan springer jag till toan och kräks, meddelar personalen "jag har tydligen blivit magsjuk" och går hem. Jättelyckat, haha.

vitter sa...

Krya på dig!

Själv brukar jag få sår, eller snarare blåsor, inne i munnen när jag håller på att bli förkyld. Blåsa kombinerat med att det kliar i ett öra brukar alltid betyda att jag kommer vakna under natten med ont i halsen och supersvullna halsmandlar. Man känner sina löss på gången. :)

Ghosthand sa...

En gång kom jag till jobbet - och min födelsedag var det också! - och hade ont i halsen. Efter en stund började jag skaka och blev alldeles oredig. Eftersom det varit en pressande period trodde jag att jag höll på att få ett akut nervsammanbrott. Pep till chefen att jag måste hem och smet därifrån. Jag tänkte ge mig ut på en joggingtur för att "lugna nerverna" för jag fortsatte att skaka och känna mig jätteunderlig. Men så märkte jag att jag hade frossa också och blev lite misstänksam, kollade tempen. Då hade jag över 40 graders feber och denna hastiga feberuppgång hade fått mig att tappa omdömet totalt. Så det blev ingen joggingtur. Och inget nervsammanbrott.
Bläh för den födelsedagen.