26 augusti 2006

Till Jennifer

Min svägerska klagade över att det var länge sedan jag skrev i bloggen. Nöjd nu, Jennifer? ;-)

Att jag inte skriver betyder inte att det inte händer något i mitt liv. Snarare tvärtom - det verkliga livet tar så mycket energi att jag det känns som ett oöverstigligt hinder bara att logga in på Blogger. Vad gör jag då? Tja, det vanliga. Jag skriver, håller på med vad jag kallar en "romanskiss", där varje scen i mitt romanprojekt gås igenom och beskrivs. Känns som ett otroligt nyttigt sätt att se vad jag egentligen pysslar med och få en uppfattning om hur berättelsen så småningom kommer att arta sig. Hittills är jag mest fascinerad av hur vansinnigt mycket som verkar hända. Ändå oroar jag mig för att Romanen ska bli seg när den blir klar. Jag har aldrig varit mycket till actionförfattare - tänk om jag lägger ner all den här energin på ett projekt, och så visar det sig bli en seg soppa? Nåja, det borde inte bli en rörig soppa nu, åtminstone, det ska väl allt detta snöflingande (se tidigare inlägg) ha åtgärdat. När jag gått igenom alla scenerna ska jag försöka dela in dem i någon sorts kapitel, kanske stuva lite i ordningen, och sedan är det dags att börja skriva skarpt!

Jag tränar. Jag har faktiskt lyckats styrketräna varenda dag som jag bestämt mig för, till och med idag fast det kändes jättejobbigt. Så nu kan jag få sträcka lite på mig och känna mig duktig.

Jag ägnar en hel del tid åt Vitkaförbundets årsmöte, som kommer att gå av stapeln nästa helg.

Jag försöker redigera en novell och skriva en annan. Det går sakta men säkert framåt.

Jag jobbar. Och oroar mig över min framtid. Min praktikplats tar snart slut...

Jo, just det. Min novell Snöspår publicerades i dagarna i första numret av webbzinet Annanstans. Kika gärna in där. Fler bra noveller finns att läsa!

Och så damp ett recensionsex av Jorun Modéns debutroman Samael (utgiven på Wela förlag) ner i brevlådan nyss (nåja, en lapp om att ett Stort Brev fanns att hämta ut hos en tobakshandlare nära mig damp ner i postinkastet, you get the idea). Recensionsex är trevliga - gratis är gott gäller även böcker. Recensionen kommer att publiceras på Catahya och kanske på Bokmonstret.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket nöjd :P