13 mars 2007

Genomläsning

Andningspaus från den värsta packhysterin. Puh! Älsklingen jobbar, så jag är ensam hemma och kan koncentrera mig på skrivandet istället. Har nu fixat till de värsta luckorna och stavfelen och har printat ut rubbet för att läsa igenom det och skaffa mig lite överblick. Det knivig är att jag har en tendens att fastna i formuleringar och språkligt småpill och glömma bort att tänka på mer relevanta frågor av typen "behövs den här scenen", "funkar den här scenen", "vad får man egentligen reda på här". Det är så mycket enklare att rätta små skönhetsfel, då behöver man ju inte tänka... Nu har jag tvingat mig själv att göra en paus efter varje eller vartannat kapitel för att fundera igenom vad jag egentligen har berättat. Det gör att genomläsningen går långsamt och blir tråkig (otålig? Nädå!). Jag har i alla fall konstaterat att jag är tämligen nöjd med inledningen, att de första kapitlen troligen inte är så katastrofalt sega som jag befarade, att jag kan ta bort en bakgrundsdel och att jag möjligen ska stryka hela kapitelkonceptet och dela in berättelser i längre delar istället.

Och så har jag lite novellredigering att göra. Jag hoppas få gjort det denna veckan, annars lär det inte hända förrän i april någon gång.

För övrigt har Grisen börjat sparka mig riktigt hårt. Jag vet inte vad den vill säga med det.

Inga kommentarer: