21 november 2005

Datorer och musiker

Vi har köpt ny dator. Halleluja! Efter att ha plågats av gammal seg maskin med ungefär 250.000 buggar sitter jag nu framför en stor platt skärm, med en riktigt snabb, tyst liten sak vid mina fötter. Underbart. Baksidan är att hundra program ska installeras, sånt man tog för giveti den gamla datorn. Nu borde jag t ex, istället för att skriva det här, installera skrivaren. Fördelen är att allt går ljuvligt snabbt.

Och jag har fått tillbaka skrivlusten! Yeay! Jag har funderat en del på min karaktär Laës (som har ett lite jobbigt namn som eventuellt ska bytas). Det var inte meningen att han skulle ta särskilt stor plats, men han har poppat upp i några scener som berättare, och jag grubblar som bäst på hur jag ska få in lite mer om honom. Var kommer han ifrån, varför är han där han är, vad vill han få ut av livet, ni som skriver vet, den vanliga bakgrunden karaktärer behöver. Jag har rätt bra koll på de övergripande frågorna och har nog inga problem att ta ner det på detaljnivå (det brukar ge sig - karaktärerna brukar för det mesta vara rätt duktiga på att prata om sig själva). Den stora frågan är hur jag ska presentera det för läsaren, var jag hittar ingången som öppnar upp karaktären Laës från Motza, sångare och lutspelare med tonsättarambitioner.

Medan jag grubblar på det kan jag ju alltid roa mig med en opretentiös novelltävling. Allt skrivande är bra skrivande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är _så_ avundsjuk. Min skrothög borde avlivats för mååånga år sedan, men den segar fortfarande på. Jag bara väntar med fasa på att den ska säga upp helt och typ ta allt på hårddisken med sig... :P Då

Anonym sa...

Hm. Jag vet inte vad jag hade tänkt skriva efter "Då" ;)