28 november 2005

Kinesiska djur

En kompis till mig är duktig på att rensa, sådär duktig som jag aldrig lyckats bli. Nu senast kom hon till mig med fyra kinesiska djur, som tillhört hennes kille, men som han inte hade någon användning för längre.

"Du är ju inne på det kinesiska", sade hon.

Det är fyra djur som symboliserar väderstrecken. En svart sköldpadda för norr och vatten, en röd påfågel eller fenix för söder och eld. Och så mina favoriter, som nu bor här vid datorn: Den gröna draken (för öster och trä) och den vita tigern (för väster och metall). Om jag lägger till att öster också står för gryning och nystart så bör den uppmärksamme läsaren nu slänga en blick överst i bloggen, konstatera vad den heter och lägga ihop två och två.

Den gröna trädraken symboliserar viljan, entusiasmen, framåtandan. Den vita metalltigern är disciplin, ordning och struktur. Så jag har tänkt mig att när jag ser de här figurerna, ska jag påminnas om vad jag vill här i livet och hur jag ska uppnå det. Det är ingen magi, det handlar helt och hållet om symbolvärde, vad jag lägger för betydelse i de här föremålen. Men symbolvärdet ska aldrig underskattas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

men kära gryningstiger, alla elementen ingår väl i en bra balans eller...?

Andrea sa...

Men nåt annat har jag väl inte sagt, kära mor?