22 november 2006

Gnälligt

Jag har ingenting att läsa. Jag har inga roliga böcker hemma som jag inte redan har läst (vill läsa något nytt!). Jag har inga pengar att köpa böcker för just nu (och har inte haft på ett par månader). Eftersom inget bibliotek i Göteborg lyckas ligga någorlunda där jag bor, där jag jobbar eller på vägen där emellan hinner jag aldrig låna några böcker (närmsta bibliotek innebär en halvtimmes omväg, en dyrbar halvtimme när man är trött och hungrig och har massor att göra på kvällen). Senaste Schakt kändes som en fantastisk gåva att få hem i brevlådan, men konsumerades alltför snabbt.

Om jag ska fortsätta att gnälla, så kan jag ju alltid påpeka för mig själv att man kan fråga sig vad jag ska med böcker till just nu. Jag mår visserligen inte så illa längre, men klarar ännu inte av att läsa på bussen (bussläsning utgjorde minst 50% av min lästid förut). Oftast har jag sällskap på lunchen, så då läser jag ju inte heller. Jag ska förstås erkänna att jag faktiskt undvek sällskap ett par dagar just för att få läsa Schakt... Och läsa på kvällen orkar jag inte. Jag stupar i säng någon gång mellan halv tio och halv elva och tvärsomnar.

Mer gnäll: Eftersom jag är så jäkla trött har jag skrivit alldeles för lite på sistone. I början av månaden var jag halvvägs in i kapitel 3, vilket tog mig ungefär tre septemberveckor att skriva (hela oktober gick åt till att må illa och ha ont i magen). Så jag trodde lite naivt att jag skulle hinna åtminstone lika mycket nu i november. Fel. Jag är nu nästan klar med kapitel 3. Jag orkar inte skriva mer än en kvart-tjugo minuter åt gången, sedan fixar jag inte att koncentrera mig längre. Inte ens på helgerna.

Så. Nu har jag gnällt färdigt för idag. Det finns mer därinne, men vi tar det en annan gång.

4 kommentarer:

Linda G sa...

Koncentrationen far all världens väg när man väntar barn, vet du. Jag studerade medan jag var gravid med båda mina barn, och det var _inte_ kul! Klarade tentorna med nöd och näppe...
Men det är biologiskt (att vara okoncentrerad, alltså, inte att klara tentor) - du har börjat ställa om dig på vad som komma skall! Så ta det lugnt och vila, och ställ inte så höga krav på dig själv *ler* (och vänta tills du får mjölkhjärna - det är ännu värre ;-D )

Kan dock inte hjälpa dig med böckerna. Ett dilemma, minst sagt. Lider med dig!

vitter sa...

De klassiska gamla cirkelbiblioteken där böckerna skickades runt mellan medlemmarna kanske inte var en så dum idé, när allt kommer omkring. :)

Anonym sa...

Inte lätt du :-) Men jag tror på linda g, tycker jag har sett det på fler vänner. Men varför inte ta och byta böcker med vänner? Det skulle jag göra om jag var som du. Själv kan jag inte låna böcker på bibliotek alls, eller rättare sagt, jag kan inte lämna tillbaka dem i tid, så det blir alldeles för dyrt att låna. Skönt att du inte mår lika illa längre. Ett tips: Sommartjejen.blogg.se. Hon väntar också barn, och skriver om ALLT som händer. Kanske kan vara trevligt att "umgås" med likasinnade :-)

Andrea sa...

Tack för tipsen :) Men jag är rädd att mina vänner inte har de böcker jag vill läsa...

Emma: Tack för länktipset!