1 november 2006

Välkommen, vinter!

Firade samhain igår kväll med några kompisar. Vi hade tänkt vara utomhus, men spöregnet gjorde att vi höll oss inne istället. Vilket egentligen var mycket mysigare, med levande ljus och katter och säkerligen en och annan ande. Samhain markerar övergången till vinter, så det var ju passande att vakna upp imorse och inse att det var tre minusgrader och snö. Snö! I Göteborg! Första november! Som ligger kvar mer än två timmar!

Och som vanligt kunde jag inte bli annat än löjligt smålyriskt där jag stod och väntade på bussen i iskall nordanvind. Det var vitt, friskt och kallt - jag blir pigg när det är sådant väder, pigg och glad. Och kylan hjälper mot illamåendet också, som ren bonus.

Det enda tråkiga idag var väl att exkursionen vi skulle ha åkt på med jobbet upp genom Västergötland blev inställd. Hade väl varit halvkul att krypköra på glashala vägar och sedan stå och huttra på diverse gravfält medan snön driver fram över slätten. Dessutom var visst en hel del vägar avstängda upp mot Skara- och Falköpingstrakten, så det var väl lika bra. Men det kändes lite motigt att sätta sig framför datorn imorse, det ska erkännas.

Som sagt, jag gillar vintern. Och snön. Och kylan. Den är alltid välkommen för mig.

4 kommentarer:

Ghosthand sa...

För mig innebär snö dessvärre mest en massa bekymmer, där frågan om man överhuvudtaget ska ta sig fram med bilen är det största. Vi har en halv kilometer egen grusväg med branta backar och man kan hålla sig för skratt när man blir stående där någonstans på tvären och varken kommer fram eller tillbaka ...
Så jag har blivit en sådan där som önskar snö mellan 23/12 och 2/1 och förutom det kan det gärna vara total barmark.

Då föredrar jag sånt där härligt spöregn ...

Linda G sa...

Åh, jag håller med! Det är fantastiskt med kylan och vintern! Äntligen! Fast jag blev liiiiite nervös över snön igår, bara. Den kom lite olägligt. För snabbt, så där...

Annars tycker jag att vi klarat oss relativt bra här på västkusten. Och idag är det _bara_ friskt och soligt och vackert. Härligt :-)

Andrea sa...

Ja, sånt väder som det varit idag hade det gärna fått fortsätta att vara hela vintern för min del. Så slipper Ghosthand snön också ;)

Anonym sa...

Vad mysigt det låter med Samhain. Som jag för övrigt aldrig hört talas om, men känner jag dig rätt är det något keltiskt, wiccaianskt, fornnordiskt eller så. Snön var underbar. Här hos mig kom jag i julstämning.