17 januari 2007

70%!

Uppdatering av JanNoWriMo-läget: Jag har nu passerat 35 000 ord, vilket betyder ca 70%. Den här veckan har jag som mål att skriva 1500 ord per dag, och eftersom jag fortfarande är arbetslös känns det inte som något större problem. Nästa vecka är målet 800 ord per dag, det bör bli rätt så lätt. Förhoppningsvis når jag 50 000 ord redan i mitten av nästa vecka. Allt utöver det är ren bonus. Jag hoppas ha fått hela historien på pränt när februari är slut. Det är till och med så att jag ser fram emot redigeringen.

Hemligheten är vad jag kallar min "romanskiss". Jag har tidigare nämnt "Snowflake Method", som jag använde på romanprojektet i somras. Det är tack vare den metoden jag nu har en tämligen detaljerad sammanställning av alla scener berättelsen ska innehålla, indelade i kapitel. Naturligtvis har jag, medan jag har skrivit, upptäckt att vissa scener kan strykas, andra tillkommer, några flyttas, och kapitelindelningen kanske inte är helt ultimat, men vad som är så skönt är att allt grovjobb redan är gjort - det är (nästan) bara att skriva. Istället för att det som brukar hända mig händer - jag skriver glatt på tills jag kommer till någon form av hinder i intrigen, ett problem eller bara får idétorka. "Jaha, vad ska hända nu då?" tänker jag, och lämnar sedan hela berättelsen därhän eftersom svaret på den frågan är "jag har ingen aning och orkar inte fundera på det just nu".

Inga kommentarer: