11 januari 2007

Ultraljud nummer fem

(Det normala är ett.)

Vi var på ultraljud igår, den "riktiga" undersökningen, den där de mäter och kollar och förklarar och donar. Jag har ju redan fått den där "wow, det ÄR en bebis"-känslan när jag gjorde ett ultraljud i vecka 11, men igår var första gången Christian fick se det lilla livet. Han tog det lugnare än han trodde, sade han. Grisen ville för övrigt inte vara med på bild. Den låg och gosade in sig med huvudet mot moderkakan och ville inte alls vara med.

Vill inte vara med på bild.

Allt såg bra ut (såvitt barnmorskan kunde se) och vårt beräknade förlossningsdatum stämde också. Lite konstigt att se den ligga och sparka och flytta runt utan att det känns någonting. Men det kommer väl. "Fladdret" jag känner ibland är förmodligen Grisen som bökar.

Från det ena till det andra. JanNoWriMo knallar på. Jag har nu skrivit 24877 ord, vilket med avrundning faktiskt är så gott osm 50%. Det känns bra! Och då ligger jag ändå några hundra ord efter min plan - jag lade ju upp den så att jag skulle skriva mest i början. Det är skönt. Jag känner ingen panik.

Vad som är ännu roligare är att jag just nu håller på med kapitel 11, alltså ungefär där jag trodde jag skulle vara när alla 50000 orden var skrivna. Det betyder att jag nästan har skrivit halva boken, och att den sannolikt blir kortare än beräknat (speciellt när jag skurit ner en del ordbajs som slinker med av bara farten när man skriver så här snabbt). Fortsätter det så här borde första versionen bli klar i februari - i så fall borde jag ju rentav hinna redigera romanen innan sommaren, vilket är en oväntad bonus. Go me!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Go You :-) Kul att du är så disciplinerad. Önskar att jag också var det, särskilt med tanke på att jag inte kommer få något jobb förrän jag är klar med uppsatsh*vetet :-/ Vad spännande att få se det lilla livet lajv. Om den låg med huvudet in mot moderkakan så måste det vara rumpan man ser på kortet eller? Ha det!

Andrea sa...

Man ser huvudet till höger och rumpan längst till vänster. Den svarta runda fläcken till vänster är urinblåsan. Nedanför ser man ena lårbenet gå ner.

vitter sa...

Oh, kul att allt är som det ska med den lille/a... Och att det går framåt med skrivandet. :)

Anonym sa...

vad häftigt!!! Att kunna se det lilla pyret på bild innan det ens är fött.
Vad öär det för en bok du håller på att skriva?