31 januari 2007

Titelgrubbel

31 januari, och kapitel 17/21 är nu avslutat! Totalt blev det 56047 ord i januari, vilket jag är minst sagt nöjd med! Målet för februari är 33000 ord - då ingår att avsluta Romanen och att skriva några noveller till en antologi. Vad som är lite kul är att det verkar som om en hel del av JanNoWriMo-folket tänker hänga kvar i forumet - en hel del har hakat på en utmaning som Radio Scotland ordnar, Write Here, Right Now, som innebär att man ska skriva 28000 ord i februari eller 1000 ord om dagen. WHRN har inget eget forum, alltså har Tiakall på JanNo skapat ett nytt underforum där istället. Jag ska nog också haka på, mest för sällskaps skull. WHRN har temat "romance" och det är väl inte direkt vad min roman är. Även om det förekommer en del romantik (jepp, och lite snusk också).

Annars har jag börjat fundera mer och mer på titel. Att komma titlar är bland det svåraste med skrivandet för mig. I några få fall har titeln varit självklar, kanske rentav riktigt bra, men ofta sitter jag och spånar och spånar och känner mig allmänt oinspirerat. Väldigt många av mina berättelser har antingen väldigt långa titlar (Där ute väntar Vintergudinnan) eller titlar som består av bara ett enda, beskrivande ord (Glasflaskan, Snöspår). Romanprojekten däremot tenderar att få arbetsnamn efter huvudpersonen ("Hekta", "Irka krigaren" för att nämna två aldrig avslutade projekt), eller som i det här fallet, namn efter den första huvudpersonens yrkesuppgift ("Utredaren"). Förutom att "Utredaren" känns skittråkigt och inte särskilt passande med tanke på hur historien har utvecklat sig, så har dessutom en huvudperson med åren blivit fyra, och då vill jag förstås ha en titel som antingen kan appliceras på alla dessa fyra (väldigt olika) personer och deras situation, eller som beskriver den övergripande storyn på ett bättre sätt.

Min senaste giv är att utgå från romanens huvudtema. Huvudtemat var inget jag tänkte på innan, och faktum är att jag först nu verkligen insett vad huvudtemat egentligen är. Jag låter verkligen genomtänkt, eller hur? Men när jag började fundera igenom intrigen ordentligt i somras var jag ganska inställd på att denhandlade om hur de här fyra personerna försöker anpassa sig i en stad där de alla är mer eller mindre främlingar, till sin livssituation, som ingen av dem är helt nöjd med, och samtidigt handskas med diverse skuggor från det förflutna. Men ju mer jag har skrivit, desto mer inser jag att romanen egentligen handlar om vägval. Alla de här livssituationerna och gamla skuggorna leder till att samtliga fyra personer i slutet av berättelsen fattar någon form av beslut eller gör någon form av ställningstagande. Det här är romanen om vad som leder fram till dessa beslut. Jag kommer att skriva åtminstone en uppföljare, och den kommer att handla om konsekvenserna av de här besluten. Så just nu grunnar jag på hur jag något snyggt sätt ska få in det här i romanens titel - allra snyggast vore förstås om det kunde speglar också i nästa titel.

Och alla förslag som innehåller ordet "vägen" förkastas utan vidare. Det har använts förr, mer än en gång.

4 kommentarer:

Linda G sa...

Och bara för att du varnat för förslag med "Väg" så är vägar allt jag tänker på *skrattar*.

Ah, det där med titlar riktigt jobbigt. En pina. Det ligger ute en fråga på CompuServe just nu om den saken, faktiskt; "Name this puppy", som tråden heter. Författarinnan har bifogat sin synopsis, för att ge mer kött på benen. Inte så att jag är vansinnigt nyfiken på din story eller så *host*.... men du råkar händelsevis inte ha någon liggande? ;-)

En bra metod är annars att leta uttryck, ord och fraser ur storyn. Har du inget uttryck eller ord som antingen återkommer i texten, eller i dialogen? Något man kan fastna vid, som direkt knyter an till temat, som har en snygg punch? Isåfall, utgå från det -- man kan hitta en del fint bara på det viset!

Good luck :-)

Anonym sa...

Är grymt imponerad av din flit! Själv sitter jag här och bloggar igen, när jag borde skriva...hmmm. Och nu måste jag ju fundera ut något lysande titelförslag till ditt romanprojekt. Ditt fel att jag inte pluggar just nu med andra ord *skämt*. Hmmm. När jag läser din beskrivning av hur temat förändrats kan jag inte låta bli att tänka att de två temana som du pratar om låter som att de "går i varandra". Jag menar, att hantera sitt förflutna och (iallfall till en början) anpassa sig till omgivningen är väl ofta en nödvändighet när man gör vägval. På något sätt.
Titeln då. Kanske något med "Beslut". eller "Livsresan". Så det var det jag kom på precis nu. Det var riktigt klurigt det här. Särskilt när jag inte läst romanen :-)

Andrea sa...

Någon färdig synopsis finns tyvärr inte just nu, eller rättare sagt, det finns, men den har inte uppdaterats sedan jag faktiskt började skriva så där är det ett och annat som inte stämmer längre.

Jag kommer säkert älta den här frågan igen längre fram. Men tack för era tankar så länge, det har faktiskt gett mig lite fler infallsvinklar :)

vitter sa...

Jag tror lite på det där med att låta titeln anspela på temat. Fick själv en sån idé för min gamla drakberättelse som jag vill skriva när jag är klar med zombieprojektet. Där kom jag fram till ett liknande tema som ditt - livsval och deras konsekvenser. Men nån bra titel? Nä, inte än. :)