21 december 2005

Midvinter

Idag är det Vintersolståndet, Midvinter, Jul eller Yule, årets mörkaste dag, när solen föds på nytt, året vänder och vi går mot ljuset igen. Jag har firat, både ensam och med vänner. Det känns bra. Det har varit alldeles för lite sånt det senaste året.

Annars fokuseras det mesta på julafton nu, den traditionella julen, den som infaller den 24:e. Det har handlats och pysslats och det ska städas och pysslas lite till. Blogg och annat datorrelaterat har - som synes - fått ligga åt sidan. Så även skrivandet, men det har jag nog redan sagt.

Jag nosade lite på Writer's Café idag förresten. Jag har hört flera tala sig varma om hur man via detta program kan jobba med storylines och kom-ihåg för karaktärer och så vidare. Jag får mest en känsla av att det tar tid att lära sig hur allt funkar och att lägga in all information man har. Och uppställningar med hur bihandlingar löper kronologiskt, hur karaktärerna ser ut och beter sig, all sånt - tro mig, DET har jag. Men kanske jag laddar ner demon och nosar vidare, ifall det finns något där jag inte redan har en hemmasnickrad variant av.

Eller borde jag låta bli? Är det Strukturspöket som talar nu igen? Mitt problem är inte direkt att mina historier är ostrukturerade, utan snarare att jag strukturerar och strukturerar men inte producerar någon text.

Hmm.

Läser om Ecos Foucaults pendel nu förresten, när jag äntligen fått tummen ur och köpt den. Hittills är det faktiskt exakt lika bra som förra gången. Det är trevligt. Jag sitter och riktigt småmyser på bussen.

Inga kommentarer: