19 december 2006

Ett litet tickande

Jag tror jag har känt bebisen hicka! Det ska tydligen kunna kännas som ett tickande i magen redan nu. Och igår kväll var det där - en rytmisk, liksom tickande känsla som inte var i takt med pulsen och som definitivt inte var gaser eller orolig mage. Oj, den lever, liksom. Den gör ju inte så mycket väsen av sig än, så det är lätt att glömma att det faktiskt inte bara är jag som mår lite allmänt konstigt, utan att det bor någon därinne.

Har lyckats skriva en hel del idag, faktiskt. Jag hade ambitionen att fortsätta nu i eftermiddag, men det har inte gått så bra hittills. Jag gick en promenad (vilket i och för sig var välbehövligt, man får ju passa på nu när vädret nästan är bra), och nu har jag tvättid, vilket tenderar att bryta koncentrationen en del. Hur som helst har det gått bra. Jag strök en scen och ersatte den med en annan - viss information skulle fram, och jag valde att lägga fram den i ett annat sammanhang än jag hade tänkt mig från början. Nästa scen finns stommen till redan - faktiskt är det så att minst en fjärdedel av romanen redan existerar i en "första version", diverse scener i mer eller mindre stort behov av omarbetning. Det är ganska skönt, den scenen ska egentligen bara stramas upp, en del lull-lull ska strykas och lite annat ska in.

Från det ena till det andra: Är du det minsta intresserad av fantasy och science fiction tycker jag du ska besöka Vetsaga. Vetsaga är en nystartad blogg/nätfanzine/samling texter om just detta. Eloge till Johan som drog igång projektet. Förhoppningsvis kommer även jag att lyckas skriva något där någon dag i en inte alltför avlägsen framtid.

Inga kommentarer: