14 februari 2006

Lägesrapport

Ibland måste man tydligen sätta ord på sina problem för att kunna lösa dem.

Häromdagen beklagade jag mig i en kommentar på Ghosthands blogg över att jag mycket hellre producerar ny text än bearbetar gamla halvfärdiga stycken. Det var lustigt att jag skulle skriva så, för imorse satte jag mig och arbetade om just en sådan där del som legat på is länge, där fakta inte stämde, dialogen var förfärlig och det dessutom helt plötsligt framkom en del saker jag inte hade en aning om.

Riktigt roligt var det också.

Skrivandet går för övrigt framåt just nu. De där kapitlen jag har hållit på med alldeles för länge nu börjar bli "klara" ("klara" betyder att det finns ett hyfsat ok textutkast och att allt jag vill ha med såvitt jag vet just nu är med). Det ser faktiskt ut som om jag snart kan ta ett steg framåt och börja skriva på delar jag än så länge bara skissat löst på. Jag har gett mig den på att skriva en stund varje dag, om det så bara blir en kvart - hittills har jag nästan varje dag faktiskt skrivit mer än jag tänkt mig. Go me!

1 kommentar:

vitter sa...

Det gör otroligt stor skillnad att göra skrivandet till en daglig vana, även om det inte är mer än en kvart, som sagt.