11 februari 2006

Vad hände?

Jag skulle ju skriva massor i helgen. Jag har ju min underbara långlediga helg, ledig hela tre dagar i rad, förmodligen min näst sista långlediga helg innan min praktik börjar. (Den sista ska jag ägna åt bröllopsinbjudningarna.)

Långledigheten rök när jag lovade att jobba pga personalkris (alla andra är sjuka).

Och idag har jag åkt bil. Först till Mölndal för att byta födelsedagsklockan (till en som var så fin!). Sedan till Kållered för att byta en födelsedagströja, samtidigt som sambon bytte en grej på Ikea (såklart måste man alltid åka till Ikea en extra gång för att byta något). För er som inte är så hemma i Göteborgsområdet så kan jag meddela att det tar en stund att köra från den del av Göteborg som vi bor i till Kållered. Från Kållered till Hisingen för att titta på hus (vi håller kanske på att bli med hus!). Hisingen ligger ungefär käpprätt i andra änden av Göteborg. Från Hisingen till Kortedala för en fika med kompisar. Från Kortedala hem en sväng för att hämta tygprover som jag glömde hemma (Kortedala ligger i nordost, vi bor i väster). Därefter till Mölnlycke för att prova brudklänning (Mölnlycke ligger öster om Göteborg). Sedan västerut igen, middag och TV hos andra kompisar. Och så hem.

Jag ser måndagen framför mig i ett skimrande dis. Tyvärr finns där små orosmoln, i form av mathandling, inköp av lite grejer till bröllopsinbjudningar och en sambo som kommer att vilja använda datorn för att kolla upp boendekalkyler och sånt. Vilket han har rätt till, vi håller kanske på att köpa hus (eller snarare kedjehus, bostadsrätt), men jag vill ju skriva...

Det är förmodligen dags att anpassa sig till verkligheten och inse hårda fakta: Jag måste apssa på att skriva när sambon är borta på jobb. När han är hemma så dyker det hela tiden upp tusen små hinder.

Jag undrar hur det blir den dagen han går iland. Jag blir faktiskt lite orolig.

6 kommentarer:

Ghosthand sa...

Om ni inte redan har två datorer verkar det vara läge att skaffa det. Har ni en stationär dator nu, är det lämpligt att komplettera med en laptop och bygga ett nätverk mellan dem. Det är faktiskt inte SÅ fruktansvärt dyrt och nu blir det tydligen ett hus för er som ger er mer utrymme ... Kom också ihåg att de allra flesta programvaror tillåter installation på en stationär dator + en bärbar med en och samma licens. (Gäller tyvärr inte Windows' operativsystem, men å andra sidan brukar det ju ändå ingå i datorköpet.)
En laptop som i första hand är tänkt för en författare behöver alltså inte kosta skjortan eftersom det inte krävs så mycket "muskler" som det gör för t ex en speldator. Och så är den avdragsgill om du skulle råka publicera något ... :P

vitter sa...

Håller med Ghosthand - införskaffa en egen dator, om det alls är möjligt. Det behöver som sagt inte bli så dyrt heller, om den i princip ska användas som skrivmaskin.
Här i huset skulle vi aldrig klara oss med en enda dator, eftersom vi praktiskt taget sitter vid dem hela tiden. :)
Hoppas att du lyckas få något skrivet, i alla fall!

Andrea sa...

Jodå, en dator till står högt upp på priorieringslistan... men vi har precis skaffat EN dator, så ekonomin tillåter inte en till riktigt en.

Fast Christian får den bärbara. Jag gillar inte bärbara datorer. Jag vill ha extern mus och tangentbord eftersom det pirrar fruktansvärt i mina händer annars, och då kan jag lika gärna sitta vid en stationär.

Anonym sa...

Jag försökte föreställa mig att jag och min pojkvän någon gång skulle flytta ihop och bara ha en dator... Den följande tanken var ungefär: "HA HA HA!"

vitter sa...

Andrea: Jag har aldrig försökt arbeta med en bärbar dator, så jag vet inte hur det känns. Men jag skulle tro att en stationär på det hela taget känns lite mer hemma... Fast en bärbar skulle säkert vara praktisk att kunna ta med sig.

Maria: Då är vi två... :D

Andrea sa...

Vi har förstås en sunkig gammal hårddisk stående - med en omformatering och ny skärm etc skulle den ju funka för en rätt så billig penning.
Men vi måste flytta först. Jag vet inte var vi skulle få plats med en dator till.