9 oktober 2005

Att göra

Jag är listmaniker. Jag gör listor på allt, i synnerhet saker jag ska göra. Jag är dessutom urdålig på att följa mina listor. Oftast gör jag ungefär hälften av det som står på listan, innan jag tycker att det ser för kladdigt och rörigt ut med alla överstrykningar av avklarade punkter (eftersom jag dessutom lägger till grejer hela tiden så brukar pappret ta slut). Så då skriver jag en ny lista, tar bort ett par saker som känns inaktuella och lägger till fem nya grejer. Eller så lyckas jag göra allt på listan utom en eller två punkter som jag helt enkelt skiter i (detta gäller vanligen kortare att-göra-idag-listor).

Just nu ligger här bredvid mig en lista innehållande följande att-göra-områden:
- Arbete (sju punkter som rör mitt jobbsökande, en del av dessa ska avklaras de närmaste två dagarna, resten är så att säga "ständiga punkter").
- Skriva (bara fyra punkter: golfnovellen, kärleksnovellen, Utredaren och att jag ska göra ett försök att komma igång med de skrivövningar vi brukar ha på en mailinglista jag är med på).
- Catahya, min ena förening (sex punkter, de flesta ska klaras av denna veckan).
- Vitkaförbundet, min andra förening (fyra punkter, men det är bara en som ska fixas i veckan).
- Övrigt (nio punkter som rör hemmet m.m., av typen "köp lampa till hallen" och "ring om den fucking tvättmaskinen!").

Har du läst så här långt så inser du att jag förmodligen är neurotisk.

Eller så känner du igen dig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe. Jag gör också en del listor, inte på grund av listmani utan på att jag är så extremt tankspridd. Eller ja, de brukar börja som listor och sedan urartar de till värsta klotterpappret för att jag skriver på små lappar där utrymmer snabbt tar slut. När de mesta av sakerna är avklarade och överstrukna är papperslappen i stort sett oläslig, varpå jag antingen skriver en ny eller skiter i det som är kvar. Listor är en hel vetenskap ;)