13 oktober 2005

Intriger

Min Bad Guy håller på att bli riktigt otrevlig nu. Till att börja med var han bara egoistisk och ganska taskig mot sin fru. Sedan blev han rejält maktlysten också, av den sorten som är beredd att gå till en hel del ytterligare för att nå sina mål. Nu har han inte bara haft ihjäl folk i största allmänhet, utan även tagit livet av ett litet barn som råkade komma i hans väg.

Det är alltså en romanfigur jag pratar om nu. Jag är lite rädd att jag måste bromsa honom snart. Överdrivet elaka karaktärer känns bara osannolikt och klyschigt. Jag undrar vad jag kan ge honom för positiva egenskaper? Särskilt som jag har tänkt mig att hans fru faktiskt ska börja tycka bra om honom efter en riktigt usel början på deras arrangerade äktenskap (hon känner inte till allt han har gjort, kan man väl säga). Det är det här som menas med att karaktärerna plötsligt bestämmer vad som ska hända i berättelsen. Antingen får jag förändra en av karaktärerna (min Bad Guy) eller så måste jag inse att det jag trodde skulle hända mellan han och hans fru aldrig kommer att hända.

Ytterligare en sak har plötsligt uppenbarat sig i romanprojektet. Jag har haft lite problem med en av mina hjältar, en ganska skum typ vid namn Mallial. Han har väldigt bra skäl att befinna sig där han befinner sig, men vad som hände var att det började kännas som om han inte hade något att göra utan mest drog runt och väntade på att något skulle inträffa medan han roade sig med att festa, förföra tjänsteflickor och spela tärning på olämpliga krogar. Nu har jag (eller rättare sagt hans alldeles egen maffiaboss) gett honom ett litet uppdrag, som senare kommer att leda till att han måste förfölja vissa personer, vilket i sin tur kan leda honom in i lite trubbel.

I mitt verkliga liv ser jag fram emot en lugn helg på landet.

2 kommentarer:

Elda sa...

Oh, du börjar få en riktig historia, ju. Orättvist - min står ganska stilla. >.<

Anonym sa...

Äkta lyx är att inte behöva brottas med saker som långa intriger och romanprojekt som inte går som man vill. ;)