6 oktober 2005

Överdos

Just nu läser jag tredje delen i Robin Hobbs trilogi "The Tawny Man", "Fool's Fate". Den är fantastisk. Första delen började med en 200 sidor lång catching up på vad huvudpersonerna hade haft för sig sedan förra trilogin, "The Farseer", slutade. Och det gjorde inget! Det var som att återse kära gamla vänner, och det är klart man vill veta vad ens gamla vänner haft för sig sen sist.

Sedan ska jag läsa "Vägen tillbaka" av Bertil Mårtensson, del två i trilogin "Maktens vägar", klassisk svensk fantasy. Hittade den på ett antikvariat - jag fick nämligen ett ex av del ett, och har nu jagat de andra delarna. Dels är boken slut på förlag, men för att göra det lite svårare så var det en gammal utgåva jag fick, så jag vill förstås ha resten av böckerna i samma utgåva. Blir ju snyggast i bokhyllan på det sättet. Så nu väntar jag alltså på att del två ska dimpa ner i brevlådan (www.antikvariat.net heter den magiska hemsidan), samt att någon ska få in en del tre. Råkar du som läser det här ha en på lager, så hojta till =)

När som helst kommer dessutom del fyra i serien "A Song of Ice and Fire" av George R R Martin ut (jag undrar om han hade två mellaninitialer från början eller om han har härmat Tolkien?). Ännu en tegelsten att pressa in i bokhyllan. Jag upptäckte också att tredje delen av "Ringarnas herre" (dvs. nyöversättningen av "Lord of the Rings") just har kommit ut, den ska förstås också införskaffas och genomläsas.

Jisses, jag kommer att överdosera fantasy i höst. Hjälp mig, någon!

(För er som undrar: ja, jag lägger för mycket pengar på böcker och ja, vi måste snart köpa en ny bokhylla igen.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bokhyllor råder det alltid brist på.

Anonym sa...

Åh vad jag längtar efter fyran! Hoppas den kommer nån gång jag har pengar så jag slipper sitta och lida och veta att den finns men ändå inte. =)