21 oktober 2005

Övergång

Jag fick en gång lära mig om de kinesiska elementen och hur man delar in året enligt den kinesiska traditionen. Hösten är metallens tid, enligt denna, en tid för ordning, disciplin och struktur, en tid att rensa ut och fokusera på det som är viktigt. Jag har alltid känt av det här - hösten är min favoritårstid, när jag får mycket gjort, en tid av uppryckning efter sommarens ansvarslösa värme.

Nu är det inte hela hösten som domineras av metall. Omkring månadsskiftet oktober-november träder vi in i en kort jordfas på ett par veckor. Elementet jord är i den kinesiska traditionen själva centrum, det element till vilket allting återgår för vila och näring. Mellan varje årstid, varje övergång, finns en jordfas, då det sägs vara viktigt att ta hand om sin hälsa, vila, umgås med familjen och vårda sina relationer. Ett tillfälle att stanna upp att lyssna, helt enkelt. Sådana tillfällen är vi dåliga på att ta tillvara idag, tycks det mig.

Min disciplin verkar ha runnit av mig nu. Den arbetslust, den iver att slutföra saker, som jag kände för någon månad sedan har gått över. Inte vet jag om det beror på årstider och element, eller om det bara helt enkelt är jag själv, men jag ser ett samband.

Å andra sidan är det alltid lätt att hitta samband när man söker dem.

Inga kommentarer: