18 oktober 2005

Nytt stillestånd

Glöm det där med "delmål 1". Har knappt skrivit något alls på någon av mina noveller på flera dagar. När jag väl har energi att klämma fram något kreativt vill jag lägga den energin på Romanprojektet. Det påminner lite om när jag pluggade och skulle skriva uppsats eller hemtenta. Av någon anledning hittade jag alltid annat jag hellre skrev, medan det jag skulle skriva gick vansinnigt trögt. Ett fenomen jag misstänker att de flesta känner igen, från skola eller arbetsliv.

Den goda nyheten är förmodligen att jag har kommit dithän att jag betraktar mitt skrivande som ett arbete, inte bara en hobby.

Den dåliga nyheten är att jag bara är ansvarig inför mig själv. Om jag inte skriver klart novellerna och skickar in dem - tja, synd för mig, jag har ingen chans att vinna x antal kronor och få en novell eller två publicerade. Synd för mig, det är bara min karriär som blir lidande.

Det är så lätt att välja den enkla vägen och strunta i det.

Och så dumt. Jag gör ju mig själv en otjänst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en stor fördel på den punkten: Jag har ingen annan inkomst. Nu bor jag hemma och har inte så många andra utgifter, men är jag borta sjutton timmar (som jag är ibland) så kanske jag vill äta, och böcker och dylikt kostar ju. Om jag inte skriver, tja, då får jag gå hungrig - och än värre, kan inte införskaffa särskilt många nya böcker! Det är motiverande.

Går det framåt med romanskrivandet i alla fall?

//JJ

Andrea sa...

För min del är det främst en framtida inkomst jag tänker på, eftersom jag hittills tjänat ganska exakt 100 kr samt lite gratisböcker på mitt skrivande... :P