23 februari 2007

Babykläder

Då har jag inhandlat de första babykläderna. Enfärgade sparkdräkter, mest vita. Här ska göras egna roliga tryck! Kanske köper jag fler vita och färgar i lite skojiga färger också. Ljusblått och rosa känns ju inte så roligt i längden, och det är förvånansvärt svårt att hitta enfärgade babykläder i blandade färger som inte redan har något tryck.

Grisen har för övrigt bökat runt en hel del de senaste dagarna, efter att ha varit oroväckande stillsam i början av veckan. Igår kväll låg den och sparkade neråt, nu imorse hade den uppenbarligen snurrat ett halv varv och riktade några bestämda sparkar mot magsäcken istället. Det är ganska skojigt att ha någon därinne som gör lite väsen av sig. Det är nog nästan det roligaste med att vara gravid (det, och mammakläder. Ytlig, vem, jag?). Att få vara tjock är ganska trevligt fortfarande, men det börjar bli jobbigare. I synnerhet nu när det är snö och minusgrader och man måste använda skor som är besvärligare att ta på sig och jackorna börjar bli jobbiga att knäppa.

Så för ovanlighetens skull önskar jag att snön försvinner fort och att det blir vår och varmt snart.

5 kommentarer:

Helena sa...

Åh, vad roligt att färga och dekorera själv! Jag blir lite ledsen när jag ser småttingkläder och det mesta är så fruktansvärt könsbestämt, men jag antar att man får göra som du (när/om det blir aktuellt)! Posta gärna bilder om du har möjlighet!

Andrea sa...

Det ska jag :)

Anonym sa...

Vad kul med egna tryck! Vilka färger gillar du på bebiskläder? Jag är helförtjust i knallfärger, alla färger, bara de är starka! Har sett ett antal par knatande omkring med en knallgrön barnvagn. Den var superfin. Har precis mejlat en annan gravid kompis, som skall föda i mars. Hon var heligt trött på att vara stor. "Golvet kommer längre och längre ner för varje dag", sade hon. Antar att det är något du kan relatera till bättre än jag. Ha den bra helg!

Andrea sa...

Jag tycker det är snyggt att kombinera starka färger (gult, turkost, rött, eller för den delen varför inte rosa och blått) med brunt eller grått. Svart som småbarnsfärg är underskattat också tycker jag. Kan vara hur gulligt som helst med rätt tryck eller i rätt kombination. Knallgrön barnvagn låter jättesnyggt, mycket roligare än alla marinblå och gråa man ser överallt (fast det blir säkert en sån för oss, för jag sätter pengar på att ju roligare färg desto mer kostar den...).

H&M:s och dylika butikers extrema könsuppdelning får mig att kräkas. Det är väl inget fel med att köpa t ex _något_ gulligt rosa plagg till en flicka, men när allt allt allt är så himla könskodat - då morrar Andrea.

Ghosthand sa...

Efter några mjölkspyor förstår man precis varför svart är så impopulärt ...

Vill inte sabba all glädje men lägg inte ner hur mycket tid som helst på kläderna - en del ungar får man byta kläder fem gånger om dagen på. En del kräks hur mycket som helst, och blöjor sitter helt enkelt inte tätt på nyfödda. Och efter en eller högst två veckor har de vuxit ur det som passade när de var nyfödda.
Ljusa färger är bäst ...