28 februari 2007

Grattis till mig själv!

I februari skrev jag 37 383 ord, vilket alltså är 113% av målet på 33 000. Jag är inte helt klar med utkastet på Romanen, men har bara tre ganska korta scener kvar som jag med all sannolikhet kommer att skriva imorgon. Av de tre noveller jag planerade att skriva under februari blev det bara två, men då tog det å andra sidan längre tid än jag beräknat att redigera den första och få någon fason på den andra.

I mars är det främst redigering som står på schemat, samt den där tredje novellen. På Romanen är det först och främst frågan om att fylla i diverse logiska små hål jag vet finns där i intrigen, och skriva om en hel del scener (det är jobbigt när man upptäcker helt nya sake rom sina huvudkaraktärer precis i slutet, nu måste jag gå igenom en massa scener för att kolla att saker och ting verkligen stämmer hela vägen). Men det känns otroligt skönt att ha hela berättelsen nedtecknad (okej, sånär som på tre korta scener, då). Det känns som om jag har haft en massa lösa brädbitar som jag nu har spikat ihop till ett hus, som visserligen fortfarande är ganska snett och vint och läcker här och var, men med ytterligare arbete och finslipning kommer att bli något mer stabilt och hållbart (hoppas jag). Eller som en skulptur, som något man täljt fram i trä som fortfarande är grovt, men som man ska arbeta noggrannare på, mejsla fram små detaljer, fila, slipa, polera, måla, lacka tills det är en helhet.

Inga kommentarer: