14 februari 2007

Uppdatering och lite gnäll.

Har just uppdaterat Bokmonstret med en recension av Susanna Clarkes Jonathan Strange & Mr Norrell.

Det blev en alldeles för lång sovmorgon i morse förresten. När man sovit dåligt är det väldigt svårt att motivera sig att gå upp tidigt när man inte är nödd och tvungen. Hittade dessutom inte mindre än fyra jobb jag hade kunnat söka om jag inte skulle få barn i sommar (ett arkeologjobb, tre sommarvikariat). Morr.

Jag har massor att skriva idag eftersom jag känner lätt stress över de där novellerna jag håller på med. Just nu håller jag på att försöka få fram något jag vill ska utspela sig i nutid. Det är så fånigt, varför är det så svårt att skriva om sin egen verklighet? Det känns som om språket inte passar, som om det bara blir löjligt när jag skriver om moderna företeelser som bensinstationer och nattklubbar, och det hjälper inte ens att berättelsen innehåller uppenbart övernaturliga element. Mitt senaste utkast känns något bättre, men har problemet att jag inte riktigt vet vart det ska ta vägen. Nu tycker ni säkert att jag låser mig vid att det ska vara i nutid, och det är möjligt, samtidigt vill jag inte ge upp så lätt heller.

Och ja, det är Alla Hjärtans Dag och älsklingen befinner sig på båten. Inte för att vi brukar fira så jättemycket, men det hade varit trevligt om han varit hemma åtminstone.

Sådär, nu har jag nog gnällt klart tror jag.

Inga kommentarer: